Nieuwsbrief voor leden en relaties van de
Historische Vereniging Heemstede-Bennebroek
HVHB-nieuws
Nummer 10 | oktober 2020
HeerlijkHeden 186: honden, het molentje en ‘bejaarden’
Het najaarsnummer van HeerlijkHeden, kwartaalblad van de Historische Vereniging Heemstede-Bennebroek, is verschenen. Deze editie bevat weer een mooie mix aan onderwerpen, zoals de restauratie van het molentje in Groenendaal, het gevaarlijke kruispunt Zandvoortselaan-Lanckhorstlaan en ‘ouden van dagen’ die van de glijbaan gaan.

Op de omslag staat een tot voor kort onbekend schilderij van Huis Te Manpad, dat onlangs is ontdekt. Schilder Everhardus Koster laat de ingangspartij van het huis zien. Het afgebeelde hondje had geluk. Hij had vermoedelijk een prima leven. Dat gold niet voor trekhonden die er in die tijd nog volop waren. Bakkers, slagers en andere leveranciers hadden vaak een hondenkar en omdat de dieren vaak slecht behandeld werden, kwamen er wettelijke eisen en uiteindelijk een verbod op trekhonden.

Nog een hond: De Zwarte Hond was de naam van een herberg in Bennebroek op de hoek van de Schoollaan en de Bennebroekerlaan. Eeuwenlang werd er niet alleen gedronken, gegeten en gefeest, maar ook vergaderd, rechtgesproken en handel gedreven.

Het molentje van Groenendaal moest het vanaf november 2019 zonder kap en wieken stellen. Terwijl de ingrijpende restauratie zijn voltooiing naderde, beschreef molenaar Guus Boers wat er allemaal aan de molen gebeurd is. De firma Poland uit Oterleek leverde mooie plaatjes van de restauratiewerkzaamheden in hun werkplaats.

Het kruispunt Herenweg-Zandvoortselaan-Lanckhorstlaan heeft al heel lang de twijfelachtige eer het gevaarlijkste kruispunt van Heemstede te zijn. Een reeks foto’s van de afgelopen honderd jaar laat zien hoe het kruispunt er in de loop der jaren uitzag. De politieagent met z’n klapbord zal bij veel mensen een glimlach van herkenning geven.

In de tijd dat vakanties en zelfs een dagje uit nog een luxe waren, organiseerde het comité ‘Autotochten voor Bejaarden van Bennebroek’ jaarlijks een dagje weg met eenvoudige genoegens. Samen in een bootje, ezeltje rijden, het doolhof van Valkeveen, er zijn mooie plaatjes van en ook een film die te zien is op internet

Heerlijkheden 186 valt een dezer dagen op de mat bij de leden van de HVHB. Losse nummers kosten € 5,50 en zijn verkrijgbaar bij de boekhandels in Heemstede en Bennebroek.
Aanmeldingstermijn ledenvergadering verlengd
Klik hier voor de agenda van de ALV
Zoals gemeld in onze vorige nieuwsbrief vindt de Algemene Ledenvergadering plaats op donderdag 12 november om 20.00 uur in het Trefpunt in Bennebroek. Het wordt een sobere bijeenkomst, zonder lezing en zonder borrel. Er kunnen maximaal 30 leden aanwezig zijn. Wilt u erbij zijn, meld u dan aan via een e-mail aan onze secretaris, Willem Jan Wiebosch. Bij meer dan 30 aanmeldingen wordt er geloot.

Aanmelden kan tot 6 november. Voor de agenda van de vergadering, klik op het plaatje.
Volg de ledenvergadering via YouTube
Bent u niet lijfelijk aanwezig op de ledenvergadering op 12 november, dan kunt u deze volgen via een livestream op YouTube. Klik hiervoor kort voor de vergadering op deze link of zoek op YouTube naar 'trefpunt bennebroek'.
Kascommissie akkoord met jaarcijfers 2019
Een van de agendapunten van de komende Algemene Ledenvergadering betreft het vaststellen van de jaarcijfers 2019. Deze zijn op onze website gepubliceerd, zodat u er kennis van kunt nemen. Vragen over de jaarcijfers kunt via e-mail stellen aan onze penningmeester, Alexander Koopman. Wij komen daar dan tijdens de vergadering op terug.

De jaarcijfers zijn voor controle voorgelegd aan de Kascommissie, bestaande uit Jaap van Donge en Tim Timmermans. De commissie heeft haar akkoord gegeven op de cijfers.
Herdruk 'Adriaan Pauw en het Slot Heemstede'
Vanwege grote belangstelling heeft de historische vereniging in samenwerking met Boekhandel Blokker het boekje Adriaan Pauw en het Slot van Heemstede opnieuw herdrukt.

Deze uitgave van de heer D.J. van Houten bevat 17 hoofdstukken rond 17de eeuwse schilderijen, tekeningen en gravures in familiebezit.

De heer Van Houten is de zoon van Caroline Beels van Heemstede, nazaat van Marten Adriaan Beels. die in 1809 Heemstede en de terreinen en resterende opstallen van het Slot aankocht en zich sindsdien tooide met de naam Beels van Heemstede.

U kunt het boek bestellen door een mailtje te sturen naar onze penningmeester, Alexander Koopman. De verkoopprijs is € 16,95. Voor dezelfde prijs is het ook bij Boekhandel Blokker te koop.
Puzzelstukje
Het archief van de historische vereniging bevat vele schatten uit de historie van Heemstede en Bennebroek. Foto's, filmmateriaal, boeken, tijdschriften, brochures, (bouw)tekeningen, reclamemateriaal, wand- en adresbordjes, u kunt het zo gek niet bedenken. Gelukkig weten we van de meeste zaken wat ze voorstellen en waar ze vandaan komen. Maar er zijn ook enkele puzzelstukjes. En daar hebben we uw hulp bij nodig. Weet u bijvoorbeeld meer over onderstaande foto? Waar is dit? Wat is het verhaal achter de foto?

We zien uw reactie graag tegemoet in een e-mail aan Communicatie HVHB.
Puzzelstukje
Puzzelstukje september
Op het vorige puzzelstukje kregen we reacties van Wolbert van den Hoorn en Chiel van der Wal. Dankzij hen weten we nu dat de afbeelding de voormalige bollenschuur is van Dirk van Maris. De schuur ligt achter de Kennemerbeekweg 6 in Hillegom, op de grens met Bennebroek, dus net niet Bennebroek. Wolbert en Chiel, bedankt!
Vrijwilliger gespot: Hillebrand de Lange
Hillebrand de Lange
Onze vereniging kan niet zonder de inzet van vele vrijwilligers, maar wie zijn zij en wat doen ze allemaal? In deze editie van HVHB-nieuws maakt u kennis met Hillebrand de Lange, een boerenzoon uit Westwoud (West-Friesland).

Hillebrand zat van 1960 tot 1966 als seminarist op Hageveld en werkte daar later als leraar geschiedenis en Latijn van 1974 tot 2013. Inmiddels is hij gepensioneerd en heel vertrouwd met Heemstede en zijn geschiedenis.

Al vanaf je pensionering ben je actief voor de HVHB, wat doe je zoal?
"Het begon als medeopsteller van de historische Canon van Heemstede en Bennebroek. Verder heb ik veel presentaties gegeven over thema’s uit de historie van Heemstede, karakteristiek Heemstede of nostalgisch Heemstede. In de Luifel, het Pomphuis of in tehuizen. Soms een artikel in Heerlijkheden. Ook in dit Adriaan Pauwjaar stond er veel op de agenda. Jammer dat al dat werk niet aan de man gebracht kon worden. Het werk voor de vereniging vind ik boeiend omdat het allemaal teamwork is. Je doet het allemaal met elkaar. Eenieder wordt in zijn kracht gezet. En er heerst een heel saamhorige en sympathieke sfeer onder de vrijwilligers. Je kunt op elkaar rekenen."

Wat goed om te lezen dat je je zo thuis voelt bij de HVHB. Heb je misschien nog een tip voor ons?
"Een tip. We worden zo overspoeld met nieuwsbrieven, websites en tijdschriften dat het wel eens moeilijk is om keuzes te maken uit het aanbod. Hou het daarom dichtbij huis en leer je eigen omgeving kennen en de mensen die die omgeving vormen tot een plek waar je je thuis kunt voelen."
Communicatie HVHB
Klik hier
© Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd of worden overgenomen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Historische Vereniging Heemstede-Bennebroek.
Deze e-mail is verstuurd aan {{email}}.• Als u geen nieuwsbrief meer wilt ontvangen, kunt u zich hier afmelden. • Voor een goede ontvangst voegt u communicatie@hv-hb.nl toe aan uw adresboek.
Laposta e-mailmarketing